Hamn_versikt_sommar_1.jpg

 

Blippa FAQ för Bosö Båtklubb - 2023-04-30

Q1. Var ska QR koderna sitta?

A1. Två ska sättas på stöttor/bockar om man har vinterplats. En sätts på akterspegeln. En sätts på masten (om segelbåt). En sätts på babords stäv högt upp så att den är läsbar från kajen/bryggan. Detta är speciellt viktigt för båtar som torrsätts på hösten.

Q2. Vad gäller för trailerbåtar?

A2. Trailerbåtar ska ha tre stycken QR koder. En ska sitta på själva trailern där den kan avläsas även när båten är täckt på vintern. De resterande två ska sitta på akterspegeln samt babords stäv. QR koder hämtas från driften på tisdagar.

Q3. Jag fick inga QR koder vid sjösättningen, vad gör jag?
A3. QR koder hämtas från driften på tisdagar.

Q4. Vi sjösätter med hjälp av Lidingö Marin och nyttjar endast vinterplats, hur gör vi?
A4. Ni hämtar ut tre QR koder från driften på tisdagar.

Q5. Hur får man tag i QR koder om man köpt en båt som redan var sjösatt och man endast har sommarplats?
A5. Ni hämtar ut två eller tre QR koder från driften på tisdagar beroende på om ni har motor- eller segelbåt.

Q6. Hur får man tag i QR koder om man köpt en båt som redan var sjösatt och man har både sommar- och vinterplats (ej trailer)?
A6. Ni hämtar ut fyra eller fem QR koder från driften på tisdagar beroende på om ni har motor- eller segelbåt.

Q7. Hur gör man om man endast har sommarplats?
A7. Ni hämtar ut två eller tre QR koder från driften på tisdagar beroende på om ni har motor- eller segelbåt.


Instruktion för avmastning

Vi rekommenderar att Du har samma bemanning som när Ni mastade på. Gärna samma personer så att alla får in en bra rutin.

Inför avmastning

  • Genomförs gärna i god tid innan upptagsdningen.
  • Dokumentera inställningar. Om du inte har bilder, passa på att ta bilder, som kan användas framgent. (Spar utskrifterna i Din båtpärm)
  • Montera av Segel, bom, kick, koppla bort el och andra kopplingar, som givare kabel etc.
  • Lätta något på vantskruvar och passa på att smörja in dessa med vantskruvolja.
  • Lossa på vantskruvsskydden.
  • Blockera inte mastkran när Ni genomför dessa åtgärder.

Under avmastningen

  • Tidsåtgång är någon kortare än vid påmastning beroende på om allt är förberett.
  • Säkerheten kommer alltid först, stressa inte och ta hjälp om Du är osäker.
  • Montera gärna bort Windex och vindgivare innan avmastning påbörjas. Detta för att minska risken att skada dessa vid avmastningen.
  • Bind gärna fast ett snöre i dina verktyg som du fäster runt handleden. De flesta verktyg flyter inte så bra men framförallt så vill vi inte att personer i båten under skall bli skadade av fallande verktyg.
  • Gå igenom hur Ni tänker Er att avmastningen skall ske.
  • Minst tre personer bör vara med under avmastningen.
    • En person hanterar mastspelet
    • En person säkrar mastfoten om masten står på däck eller passar in mastfoten under däck
    • En person lossar vanten, förstag och backstag
  • Kontrollera att lyftslinget är helt. Vid skada, anmäl detta till driften, vid skada använd ett annat rep eller sling.
  • Montera lyftslinget så att masten är något bottentung.
  • Vid 2-spridarrigg, tänk igenom hur och var slinget placeras.
  • Ibland kan det vara aktuellt att ha en tamp fästad i slinget som kan underlätta vid problem.
  • Sätt an mast lyften och lossa alla stag.
  • Samla in alla stag och säkra mastfoten.
  • Lyft och sänk ner masten.

Efter avmastning

  • Flytta båten från kranen så fort masten är ställd på bockar på mastplan.
  • Samla ihop och märk upp allt ni tar av masten.
  • Täck in utstående delar som kan skada andra master
  • Markera masten med medlemsnummer, kontaktperson + telefonuppgifter.
  • Samla in allt skräp efter Er, eltejp etc.

 

Till båtägare inför torrsättningen

Här kommer instruktioner inför höstens torrsättning. Det är enkla instruktioner/tips som tillsammans för att arbetet kommer gå säkert, smidigt och snabbt. Sätt av hela dagen då förseningar kan inträffa.

  • Anmäl Din närvaro till kvartersbasen när Du kommer. Kvartersbasen bär en synlig väst.
  • Kvartersbasen meddelar vilken turordning som ska gälla vid upptagningen.
  • Se till att båten är länsad. Oljespill ska slängas i miljöstationen.
  • Endast godkända stöttor/vaggor/pallningsvirke får användas. Vid oklarhet, kontakta Driften.
  • Endast 1 person får vistas i båten under upptagning.
  • Stöttor och vaggor ska vara smorda och nerskruvade till lägsta punkt.
  • Se till att ha kättingar och/eller spännband till hands.
  • Se till att Du har pallningsvirke till hands. (Se pallningsmått nedan)
  • Efter upptagning av Din båt, hjälp till i kvarteret till dess Kvartersbasen meddelar att allt arbete är klart.
  • Tvättning av båtar får ske först då kvartersbasen gett sitt samtycke. Alla kvarterets båtar ska vara upptagna.
  • Glöm inte att ta in Dina förtöjningar från Din bryggplats, då de annars kommer att slängas.

Pallningsmått

Motorbåtar:

Bockar/pallning under kölen ca 60-65 cm

De aktre bockarna får inte vara bredare än båten.

De förliga bockarna ska vara minst 20 cm smalare på varje sida än den aktre bocken.

Segelbåtar med stöttor:

Pallningen under kölen ska vara så låg som möjligt. Dock behövs plats för att sling kan gå in under kölen.

Förliga stöttorna bör kunna sättas an båten med Driftens vagn på plats.

Segelbåtar med vagga:

Vaggan får inte vara bredare än båten, dock max 3 meter.

De främre stöttorna ska vara fällbara.

Krysset fram ska vara löstagbart.

 

Instruktion för påmastning

Inför påmastning

  • Montering av stående rigg (spridare, stag, etc.)
    • Kontrollera vantskruvar och mastinfästningar, byt ut alla saxpinnar till nya (billig försäkring).
    • Undersök noga om det är korrosionsskador vid blindnitarna. Aluminium och rostfritt är olika legeringar och då kan galvanism uppkomma här. Byt nitarna om det glappar.
    • Leta efter sprickor i mast och bom.
    • Montera alla sprintar och toggles uppifrån och ner. Uppgradera och kontrollera löpande rigg vid behov. (fall och falltrissor)
    • Se till att Du har alla vantskruvar och tillbehör.
    • Tejpa samtliga låsningar med eltejp.
    • Kontrollera kabelgenomföringar och leta efter nötskador.
    • Kolla att lamporna till lanternor, däcksbelysning, etc. är hela.
  • Blockera inte mastkran medan Du iordningställer masten.

Under påmastning

  • Tidsåtgång 0,5 –1,5 timme beroende storlek på båt/mast och erfarenhet.
  • Säkerheten kommer alltid först, stressa inte och ta hjälp om Du är osäker.
  • Gå igenom hur Du tänker Dig att påmastningen skall ske.
  • Minst tre personer bör vara med under påmastning.
    • En person hanterar mastspelet.
    • En person säkrar mastfoten om masten står på däck eller passar in mastfoten under däck.
    • En person säkrar vanten, förstag och backstag (fall kan användas som tillfällig).
  • Säkra lösa vant och fall, kontrollera att lyftslinget är helt. Vid skada, anmäl detta till driften, vid skada använd ett annat rep eller sling.
  • Montera lyftslinget så att masten är något bottentung.
  • Vid 2-spridarrigg, tänk igenom hur och var slinget placeras och så att inte undervant eller undre spridarna låser slinget vid borttagning.
  • Ibland kan det vara aktuellt att ha en tamp fästad i slinget som underlättar att hasa ner slinget när resningen är klar.
  • Ställ masten på plats och sätt fast alla stag.

Efter mastning

  • Säkra stagningen, fyra ögon principen gäller (låt någon annan kontrollera att allt monterats rätt).
  • Ta bort lyftsling. Var försiktiga om Du behöver använda stegen för att ta ner slinget. En lång båtshake bra att ha om stinget krånglar.
  • Montera Windex och vindgivare.
  • Flytta båten från kranen så fort masten är säkrad om det är någon på kö efter Dig.
  • Bom och el, segel monteras vid Din bryggplats.
  • Syfta utmed att mastliket att masten är rak och inte står krokig Du kan använda storfallet som en måttstock att mäta med.
  • Dubbelkolla att lanternor och övrig el i masten fungerar.

Ut och njut, vinden är fri

 

Till båtägaren inför sjösättningen

Här kommer instruktioner inför årets sjösättning. Det är enkla instruktioner/tips som tillsammans gör att arbetet kommer gå säkert, smidigt och snabbt.

  • Anmäl Din närvaro till kvartersbasen när Du kommer. Kvartersbasen bär en synlig väst.
  • Lämna tillbaka medlemsbrickan till kvartersbasen.
  • Tiderna för dagen är preliminära då tidigareläggningar eller förseningar kan inträffa.
  • Allt täckvirke i Ditt kvarter ska vara borta från kvarteret innan sjösättningen börjar.
  • Glöm inte att förse Din bryggplats med förtöjningstampar.
  • Se till att provstarta Din motor innan sjösättningen börjar.
  • Glykolen ska samlas upp så att det inte hamnar på marken.
  • Inga fendrar ska hängas utanför båten då det hindrar våra vagnar.
  • När Din båt är förtöjd, återgå till Ditt kvarter och hjälp Dina båtgrannar enligt kvartersbasens anvisningar.
  • Städa av Din plats och ta bort eventuella spikar eller metallföremål som ligger på marken.
  • Stöttor och pallningsvirke som lämnas kvar på BBK’s område ska tydligt vara märkt med Ditt medlemsnummer. Material som lämnas kvar omärkt slängs. Kvartersbasen meddelar var placeringen av materialet får vara.
  • Efter sjösättning av Din båt, hjälp till i kvarteret till dess Kvartersbasen meddelar att allt arbete är klart.
  • Driften kan vid begäran vilja se försäkringspapper så se till att ha med en kopia.
  • Om du ska slänga Din presenning, vik ihop den ordentligt och släng den på anvisad plats.

Ha en trevlig båtsommar!

BBK