1_Random.jpg

Instruktion för avmastning

Vi rekommenderar att Du har samma bemanning som när Ni mastade på. Gärna samma personer så att alla får in en bra rutin.

Inför avmastning

• Genomförs gärna i god tid innan upptagsdningen.
  • Dokumentera inställningar. Om du inte har bilder, passa på att ta bilder, som kan användas framgent. (Spar utskrifterna i Din båtpärm)
  • Montera av Segel, bom, kick, koppla bort el och andra kopplingar, som givare kabel etc.
  • Lätta något på vantskruvar och passa på att smörja in dessa med vantskruvolja.
  • Lossa på vantskruvsskydden.
  • Blockera inte mastkran när Ni genomför dessa åtgärder.

Under avmastningen

• Tidsåtgång är någon kortare än vid påmastning beroende på om allt är förberett.
  • Säkerheten kommer alltid först, stressa inte och ta hjälp om Du är osäker.
  • Montera gärna bort Windex och vindgivare innan avmastning påbörjas. Detta för att minska risken att skada dessa vid avmastningen.
  • Bind gärna fast ett snöre i dina verktyg som du fäster runt handleden. De flesta verktyg flyter inte så bra men framförallt så vill vi inte att personer i båten under skall bli skadade av fallande verktyg.
  • Gå igenom hur Ni tänker Er att avmastningen skall ske.
  • Minst tre personer bör vara med under avmastningen.
    • En person hanterar mastspelet
    • En person säkrar mastfoten om masten står på däck eller passar in mastfoten under däck
    • En person lossar vanten, förstag och backstag
  • Kontrollera att lyftslinget är helt. Vid skada, anmäl detta till driften, vid skada använd ett annat rep eller sling.
  • Montera lyftslinget så att masten är något bottentung.
  • Vid 2-spridarrigg, tänk igenom hur och var slinget placeras.
  • Ibland kan det vara aktuellt att ha en tamp fästad i slinget som kan underlätta vid problem.
  • Sätt an mast lyften och lossa alla stag.
  • Samla in alla stag och säkra mastfoten.
  • Lyft och sänk ner masten.

Efter avmastning

• Flytta båten från kranen så fort masten är ställd på bockar på mastplan.
  • Samla ihop och märk upp allt ni tar av masten.
  • Täck in utstående delar som kan skada andra master
  • Markera masten med medlemsnummer, kontaktperson + telefonuppgifter.
  • Samla in allt skräp efter Er, eltejp etc.