Miljöplan

Bosö Båtklubb (BBK) har en unik hamn- och varvsmiljö. BBK ger medlemmar och deras anhöriga en utomordentlig förutsättning att bedriva ett hälsosamt och aktivt båtliv samt ett ekonomiskt rimligt båtägande. För att långsiktigt kunna vara förlagda till Södergarnsviken, måste klubbens verksamhet vara miljömässigt hållbar.

Miljöplanens syfte

Miljöplanen ska bidra till att klubbens mål och visioner kan nås. Dessutom ska miljöplanen bidra till att öka medlemmarnas miljömedvetenhet, identifiera potentiellt miljöfarlig verksamhet, utgöra riktlinjer för styrelsens och klubbens miljöverksamhet samt informera medlemmar och gäster om gällande miljöregler.

Miljöplanen består av två delar:

Del A: Miljödokumentet

Del B: Miljöregler för Bosö Båtklubb

Del A. Miljödokumentet (Mål och inriktning)

Grundvärden

Den enskilt största och mest svårhanterliga miljörisken i klubbens/medlemmarnas verksamhet utgörs av läckage från bottenfärger till hamnbassängen samt ansamling av färgrester till mark och urlakning av dessa till vattenområdet. Långsiktigt hotar detta klubbens verksamhet.

Med bottenfärger avses i detta fall, sådana som anbringas på båtbotten för att förhindra beväxning (antifouling).

Traditionella kemiskt verkande båtbottenfärger och även många påstått miljöanpassade innehåller farliga ämnen som skadar den marina miljön (citat; Havs och Vattenmyndigheten).

Vision/Strategier

Bosö båtklubb ska bedriva verksamheten på sådant sätt att minimal miljöpåverkan sker i vatten och på land. Verksamheten ska utföras i enlighet med de regler och föreskrifter som allmänt sett utgör samhällets krav på hänsyn till miljön.

Vid hantering av miljöfarliga ämnen och produkter ska externa och interna säkerhetsföreskrifter alltid följas i avsikt att minimera miljöpåverkan.

Flera av våra verksamheter genererar avfall i olika former. Dessa restprodukter ska hanteras och tas om hand på ett miljöriktigt sätt.

En förutsättning för att detta ska kunna ske på ett effektivt sätt är att alla medlemmar har kunskap om hur påverkan uppstår, för att därmed kunna minska eller eliminera den skadliga effekten av vår verksamhet på miljön.

I vårt arbete ska strävan mot en allt lägre miljöpåverkan vara målet. För att säkerställa detta ska mål definieras för kommande verksamhetsår. Klubben ska även löpande upprätthålla rutiner för egenkontroll och riskbedömning av verksamheten.

Delmål 2020-2021

  • Miljöplanen utvärderas och ses över årligen. Miljörisk-analys genomförs.

  • Miljöinspektioner och kontroller genomförs regelbundet.

  • Miljövänliga alternativ för hindrande av beväxning finns för samtliga medlemmars båtar.

  • Miljöreglerna är väl kända och följs av medlemmarna.

  • Ägare av båtar äldre än 1991 ges möjlighet att ta del av uppmätta bottenfärglager (bla identifierad förekomst av TBT ,Tributyltenn) i syfte att underlätta sanering.

  • Båtbottentvätt utvärderas och justeras för ökad effektivitet.

  • Ingen målning med antifoulingfärg sker på BBK varvsplan (avsteg endast i undantagsfall vilket kräver beslut av miljöansvarig).

  • Medlem med båt som är nymålad med antifoulingfärg bereds möjlighet att ta del av klubbens kompetens och hjälpmedel avseende bottensanering samt ges handledning att upprätta sådan saneringsplan. Målet med sådan bottensanering är att undvika läckage av biocider i hamnbassängen.

  • Förbud mot bottentvätt med högtryck på varvsplan för båtar målade med antifoulingfärg.

  • Huvuddelen av medlemmarna nyttjar tvätten flera gånger under säsongen.

  • Sanering med miljövänliga metoder av båtbottnar pågår och tips genom klubbens försorg delges via hemsidan.

  • Förstudie av lokal för miljöanpassad bottensanering genomförs.

  • Sediment från borsttvättens uppsamlingsduk tas upp och analyseras.

  • Båtbottentvätten är öppen för Lidingös övriga båtklubbar.

Delmål 2022-2023

  • BBK skall verka för metoder som inte innebär miljörisker vad gäller beväxning av båtbottnar.

  • Båtbottnar (huvuddelen) sanerade och bottentvätt kan ske utan miljörisker även på varvsplan.

  • Båtar målade med antifoulingfärg som inte kan tvättas i borsttvätt, hänvisas till varv med spolplatta för bottentvätt.

  • Slamsug moderniserad för ökad tillgänglighet.

Delmål 2024

  • Alla båtar är fria från TBT.

  • Samtligt miljöfarligt avfall omhändertas samt källsortering av sopor.

Delmål 2025-30

  • Nyutvecklad båtbottentvätt som medger ökad autonomitet.

  • Arbete och båtunderhåll som orsakar miljöfarligt avfall, ska utföras så att spridning undviks.

  • Båtbottentvätten kan drivas utan uppsamlingsbassäng.

  • Samtligt miljöfarligt avfall omhändertas samt källsortering av sopor.

  • Arbete och båtunderhåll som orsakar miljöfarligt avfall, ska utföras så att spridning undviks.

  • Infrastruktur för elförsörjning anpassas även till behov för eldrivna motorer.

Ansvar

Medlemmar är skyldiga att ta miljöhänsyn och medlemskap förutsätter att klubbens miljöregler följs.

Styrelsen skall göra miljöplanen väl känd för medlemmar och funktionärer samt anvisa miljöanpassade metoder för medlemmarnas verksamhet inom klubben.

Driften ska säkerställa att goda förutsättningar finns att utveckla och bedriva miljömässigt hållbar verksamhet.

Inriktning av Verksamhet med miljörisker

Avfall

BBK arbetar aktivt för att långsiktigt bevara och skydda vår miljö. För det ändamålet har klubben anläggningar för att ta hand om det avfall som uppstår i samband med båtlivet. Allt annat avfall skall hanteras privat eller enligt Lidingö stads föreskrifter.

Vårrustning av båtar

Vid all rengöring ska medel användas som ger minimal miljöpåverkan.

De flesta bottenfärger ger utsläpp i form av partiklar skadliga för miljön. Bottenmålning med biocider är förbjudet men kan i undantagsfall godkännas av miljöansvarig. I stället bör båtbottentvätt användas för att förhindra beväxning av skrovet. Om man tvättar 2-3 gånger under sommaren erfordras ingen bottenfärg. Därigenom sparar medlemmen pengar, arbetstid och miljön.

Slipning och rengöring av skrov samt övrigt underhållsarbete ska utföras så att övriga båtar i kvarteret ej påverkas samt med minimal miljöpåverkan. Särskilt beaktande bör tas om båten är äldre 1995 och kan inneha TBT (Tributyltenn) i gamla färglager.

Sjösättning

Före sjösättning ska glykol ,för vinterkonservering, vara tömd och uppsamlat i anvisat kärl i miljöstationen. Miljövänliga glykolalternativ ska användas.

Hamnen

Medlem med båt nymålad med antifoulingfärg bereds möjlighet att ta del av klubbens kompetens och hjälpmedel avseende bottensanering samt ges handledning att upprätta sådan saneringsplan.

Tomgångskörning ska undvikas.

Länspumpning undviks av slagvatten innehållande petroleumrester. Kontaminerat slagvatten samlas upp och deponeras i miljöcontainer på varvsplan.

Tankning av bränsle är i första hand en säkerhetsfråga och är förenat med mycket stora brandrisker. Tankning kan därför inte tillåtas ske på varvsplan eller i hamnområdet. Tankning ska genomföras med beaktande av brandrisken och bör ske på därför avsedda, i regel kommersiella, tankningsplatser.

Upptagning

Före upptagning bör båtbotten vara tvättad samt septitank vara tömd.

Om bottenmålade båtar erfordrar rengöring efter upptagning ska så kallade torra/mekaniska metoder användas så att kontaminerade rester kan samlas upp och tillvaratas på miljöanpassat sätt. Man får ej högtryckstvätta bottenmålade båtar.

Fastigheter och mark

Vår- och höststädning genomförs inom varvsområdet några veckor efter sista planerad sjö- och upptagningsdag.

Medlem ska hålla anvisad varvsplats städad under den tid vederbörande disponerar densamma samt efter att båten är sjösatt avlämna platsen i väl avstädat skick.

El och vatten ska förbrukas sparsamt och med eftertanke.

Egenkontroller

Styrelsen/driften genomför kontroller av efterlevnaden av miljöreglerna. Vakttjänstgörande kontrollerar och rapporterar spill av miljöfarliga vätskor eller annan akut hotande miljörisk.

Miljöstation

Miljöstationen ska utvecklas och anpassas till klubbens verksamhet och medlemmarnas behov.

Båtbottentvätt

Löpande analys och utvecklingsarbete för ökad effektivitet och miljönytta.

Del B. Miljöregler (2024)

⦁ BBK arbetar aktivt för att långsiktigt bevara och skydda vår miljö. För det ändamålet har klubben anläggningar (miljöstationen, grovsopscontainern, toasugen samt sopstationen) för att ta hand om det avfall som uppstår i samband med båtlivet. Allt annat avfall skall hanteras privat eller enligt Lidingö stads föreskrifter.

⦁ Miljöstationen ska användas för oljor, lösningsmedel, filter, elektronik, batterier och andra miljöfarliga ämnen och produkter som är relaterade till din båt. Skyltar finns inne i miljöstationen för de olika kärlen.

⦁ Grovsopscontainern vid miljöstationen är endast till för båtrelaterade grovsopor.

⦁ Hushållssopor placeras källsorterade i anvisade kärl för hushållssopor i sopstationen.

⦁ Kasserade presenningar och krympplast-rester ska vikas och placeras vid anvisad plats bredvid förråden vid entren till BBK.

⦁ Glykol som tappas ur motorer/kylsystem ska samlas upp och lämnas i avsedd behållare i klubbens miljöstation.

⦁ Toasug finns vid pelarkranen. Den skall endast användas för tömning av septiktankar.

⦁ I samband med all målning och/eller slipning av bottenfärger, gelcoat eller glasfiber, ska underliggande mark och omgivande luft, skyddas så att slipdamm och bottenfärgsrester kan samlas ihop och transporteras till Stockby returpark.

⦁ Godkända metoder för borttagning av bottenfärger är slipning, torrskrapning eller våtskrapning.

⦁ Vid slipning ska slipmaskin med ansluten dammsugare användas.

⦁ Bottenmålning med biocidfärger på varvsplan är ej tillåten.

⦁ Slagvatten ska samlas upp och deponeras på anvisad plats i miljöcontainern. Materiel för uppsamling kan införskaffas hos driften eller på annan av driften rekommenderad plats.

⦁ Högtryckstvättning av båtbotten som är målad med bottenfärg är ej tillåtet.