optemister_1.jpg

Sedan är det bara att kavla upp skjortärmarna och ta tag i vår-rustningen. Som vanligt gäller både skyldigheter och nöjen för oss medlemmar. Detta självklart för att den kommande sjösättningen av våra båtar skall kunna ske med glädje, säkerhet och i viss mån med snabbhet. Ni kan läsa om detta i Hamn- och Varvsordningen. Läs eller ladda ner från hemsidan. Det finnas även en kortversion av denna som ni kan använda för att friska upp ert minne.

Det finns flera hjälpmedel att låna för att ta hand om spill av miljöfarliga ämnen. Använd dessa! Då sparar vi varvsplanen till det den är avsedd för att långsiktigt vara vår uppställningsplats för båtar.

Vi planerar att koppla in vattnet till kvarteren den 8 april, om vädret och temperaturen så medger. Även i år kommer Bosö kafé att vara öppet under sjösättningsdagarna samt dagarna 16-17 april.

I övrigt räknar jag med att ingen målar med anti-foulingfärger. Vi kommer att få vår bottentvätt uppgraderad inför säsongen, ett utmärkt alternativ för att hindra beväxning på bottenskrovet.

Sjösättningen bygger på säkerhet och samarbete. Var på plats i tid, lyssna på funktionärer och hjälp varandra. Stressa inte, avdela hela dagen för sjösättningen. Behandla andra som ni själva vill bli behandlade!

Jag säger ingenting om flytväst i år heller, men om ni glömt kan ni få låna av hamnkaptenen. Det är fortfarande förlamande mycket kallt i vattnet.

Eftersom vi tycker våren och vår-rustningen är värd att hylla, festar vi loss extra mycket. Happy Bosön i fredags var mycket välbesökt och nu satsar vi på den traditionella sjösättningsfesten den 30 april. Välkomna ner till klubbhuset, träffa vänner och käka en grillad eller två.

Till sist

Kom ihåg max 8 knop på varvsplan