01Hamnen1_Random.jpg

Årets ordinarie sjösättning gick planenligt, mycket tack vare medlemmarnas insatser. Jag tackar Er för det. Tyvärr hade vi i år en incident med materialskada som följd. Det är sällsynt men inte desto mindre mycket olyckligt. Vi utvärderar och kommer att vidta vissa åtgärder.

Som Ni alla känner till, hoppas jag, är klubbens vision att minimera miljöbelastningen. Därav målsättningen att uppnå skrovrena båtar (dvs båtar fri från giftiga antifoulingfärger). Detta gäller alla våra båtar. Vi har tidigare inte gjort någon speciell distinktion mellan färger innehållande t ex kopparföreningar och färger på äldre båtar innehållande TBT.  TBT är numera helt förbjudet både på land och i sjö. Eftersom vi uppmanats av kontrollmyndigheten att prioritera sanering av TBT-båtar samt att detta ämne är skadligt även för människor i små mängder, kommer vi att särskilt stödja och uppmärksamma dessa båtägare. Men återigen; målsättningen är att åstadkomma skrovrena båtar (fria från bottenfärger med biocider) inom hela kubben.

Beväxningen på båtbottnar är ett problem som kan hanteras i vår båttvätt.  Även begränsad beväxning av alger innebär en fartreducering. Passa på att tvätta båten innan Du ger Dig ut på turen. För att underlätta kommer tvätten att vara bemannad vid fler tillfällen under sommaren. Kolla öppettider på hemsidan. Glöm inte att notera när de förhatliga havstulpanerna börjar sätta sig fast på skrovet. Redan i slutet av juli bör man skärpa uppmärksamheten. Det finns gratis sms-tjänster för detta och BBK kommer att vidarebefordra varningen till medlemmarna. Du bör då som enskild medlem tvätta båtbotten eller åka in till sötare vatten. Tvätten bör ske så snart som möjligt eftersom deras hårda skal annars kan växa sig starkt. Det händer att en andra tulpanvarning måste skickas ut senare på säsongen.

Men njut av sommaren. BBK har säsongsstart på Ekskär den 15 juni. Sedan rundar vi av den 24 augusti också på Ekskär. Boka in datumen inbjudan kommer.

Trevlig sommar önskar

Lars Frisk och övriga styrelsen